İsrail gazetesi Haaretz, ABD ile İran arasında İsviçre’de başlayan görüşmelerin en dikkat çekici sonucunun, Washington’ın İran’ı Lübnan’daki ateşkes sürecinin uygulanmasında ortak aktör olarak kabul etmesi olduğunu yazdı. Gazete ayrıca, Hizbullah’ın da dolaylı biçimde muhatap konumuna geldiğine dikkat çekti.
Haaretz, “Netanyahu Hizbullah’ı Güçlendirdi” başlıklı başyazısında, İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu’nun aylar boyunca Lübnan hükümetiyle karşılıklı adımlar ve tavizler temelinde gerçek bir müzakere yürütmeyi reddettiğini belirtti. Gazete, bu tutumun “ılımlıları zayıflatıp sertlik yanlılarını güçlendirdiğini” ifade etti.
Yazıda, Netanyahu’nun İsrail’i tehlikeli bir yol ayrımına sürüklediği vurgulandı. Buna göre İsrail ya Lübnan’dan çekilecek ve bu durum Hizbullah’a ulusal destek kazandırırken İran tarafından “tam ve gerçek bir zafer” olarak sunulacak ya da Lübnan topraklarındaki çıkmazını derinleştirerek ABD yönetimiyle arasındaki krizi daha da büyütecek.
Gazete, “en az kötü seçenek” olarak İsrail’in Lübnan’dan kademeli ve tam bir şekilde çekilmesini gösterdi. Ancak bu sürecin Lübnan hükümetiyle tam koordinasyon içinde yürütülmesi ve mümkün olduğunca Hizbullah’ın değil, Lübnan devletinin güçlendirilmesi gerektiği kaydedildi.
Haaretz, İsrail’in kendisine ait olmayan toprakları kontrol ederek ve işgal altında tutarak vatandaşlarının güvenliğini sağlayamayacağını belirtti. Gazete, “güvenlik kuşağı” anlayışının maliyetinin faydasından çok daha ağır olduğunu vurgulayarak, bölge ülkeleriyle anlaşmalara dayalı ilişkiler kurmanın ve ABD ile yaşanan krizi onarmanın zorunlu hale geldiğini ifade etti.